CONTE DE L’ELEFANT ELMER

TITOL: L’ELEFANT ELMER

TIPO DE CONTE: CONTE COMUNICATIU NIVELL 3 

https://comunicaciosenselimits.wordpress.com

CONTE COMUNICATIU
La finalitat del conte comunicatiu és:    
-Treballar vocabulari específic.    
-Afavorir la comprensió del llenguatge.    
-Afavorir l’expressió del llenguatge oral o mitjançant la CAA.    
-Garantir la participació dels alumnes en una tasca compartida.   
-Permetre l’apropament a la preescriptura/permetre el desenvolupament de la alfabetització.    
-Gaudir dels contes. 

Estos contes porten una programació a llarg termini ja que per al seu treball integral hem de realitzar diferents activitats. Per a que aquests contes complisquen la seua funció han de ser contats vàries vegades, la repetició farà que el nostre alumnat senta seguretat davant el conte i davant les exigències comunicatives que aquest implica.

El treball que exposem a continuació està pensat per a un perfil concret d’alumnes però haurem d’adaptar aquest treball en funció de les capacitats o perfil comunicatiu que tinga el grup d’alumnes amb qui ho ficarem en marxa. És important adaptar el conte tant a les capacitats de comprensió com comunicatives del nostre alumnat.

Per a millorar la comprensió és important utilitzar les ajudes tant visual com metodològiques que siguen aptes per a l’alumnat (ajudes visuals, gestuals, sensorials..etc) i a nivell comunicatiu respectar tant el sistema de comunicació utilitzat per l’alumne com qualsevol acció comunicativa que l’alumne utilitze durant el conte. 
En aquesta fitxa trobareu diferents recursos que afavoreixen enormement tant la comprensió com l’expressió. És summament important conèixer el perfil de l’alumnat i controlar la intensitat de suport que anem a oferir, tant a nivell sensorial com d’informació visual.
NIVELL DE CATALOGACIÓ
Hem realitzat una catalogació personal dels contes que treballem en tres nivells:    
-Nivell I: Contes circulars o sumatius que tenen una baixa cárrega de vocabulari.   
-Nivell II: Contes amb un fil conductor que treballen amb més contingut léxic i gramatical que els anteriors.    
-Nivell III: Contes amb una història més complexa que en el nivell anterior on ja utilitzem preguntes de comprensió dirigides als alumnes d’allò que passa al conte. 
BLOCS DE CONTINGUT
VOCABULARI A TREBALLAR
Descripcions: jóvenes, viejos, gordos,flacos, aburrido, divertido, serios, quietos, callados, aburrido, contento, sorprendido. 
-Colors: primaris y secundaris. 
-Animals: León, hipopótamo, elefante, tigre, cabra, cocodrilo, tortuga.
-Verbos: Reír, sacudir, descansar, dormir, pintar, gritar,disfrazar.-SÍ/NO.
-Llocs: selva.
-Habilitats socials: hola/buenos días. 
-Parts del cos: cuerpo.
-Temps: lluvia.
-Aliments: uva.
-Festes: fiesta de difraces.
-Natura: árbol.
PREGUNTES DE COMPRESSIÓ 
Les preguntes de comprensió que podem fer als nostre alumnat les presentem a continuació. Recordem que aquestes estan pensades per a un perfil concret d’alumnat així que podrem ampliar-les o reduir-les en funció del nivell de comprensió i expressió.

Al link https://drive.google.com/open?id=1liZfmDKU4kDTLh23uNKniFZNvvyrWn1l  teniu aquestes preguntes fetes amb pictogrames. Recomanem imprimir-les, retallar-les i plastificar-les individualment per tal de presentar-les de una en una, reduint la informació visual i afavorint així la comprensió.  

¿Qué animal ves?
¿Cómo son los elefantes?
-¿De qué color son los elefantes?
-¿De qué color es Elmer?
-¿Qué hace Elmer a los elefantes?
-¿Elmer quiere tener el cuerpo de colores?
-¿Qué animales ve Elmer en la selva?
-¿Dónde està Elmer?
-¿Qué le dient los animales a Elmer?
-¿Qué ve Elmer?
-¿Qué hace Elmer con el árbol?
-¿Qué hace Elmer con las uvas?
-¿De qué color es ahora Elmer?
-¿Cómo grita Elmer?
-¿Cómo està el tiempo?
-¿Qué hacen los elefantes en la fiesta? 

La modalitat de resposta variarà també en funció de la modalitat comunicativa de l’alumnat (oralment o amb un SAAC).
PANELLS D’INFORMACIÓ
És important anar plasmant la informació més rellevant en panells visuals i esquemàtics que anirem penjant a la classe conforme els anem treballant. Aquests panells ens ajudaran a reforçar conceptes concrets. Els anirem treballant a poc a poc. Alguns exemples de panells són:    

¿QUIÉN? (On ficarem una imatge dels protagonistes)     
¿CÓMO ÉS? (descriurem característiques)     
¿QUÉ PASÓ? (descriurem moments claus del conte de forma seqüenciada)     
¿DÓNDE PASÓ? (descriurem el lloc on transcorrien els fets) 
METODOLOGÍA
Com hem dit a l’apartat anterior, la repetició és la base per a que els nostres alumnes presenten seguretat davant el conte i puguen adquirir i fer ús de totes les capacitats comunicatives que pretenem amb aquest. Les diferents sessions s’estructuren de la següent manera:

-SESSIÓ 1: Primer contacte amb el conte. Si l’adulta té l’oportunitat de portar algun element de la selva ens el ficarem i entrarem a classe amb una caixa on dins portarem el conte per generar expectativa. De fons estarà un vídeo ambiental amb imatges i sons d’elefants https://youtu.be/x_Gcx-JdctQ
En aquesta ocasió, per a contar el conte, utilitzem aquest vídeo al youtube que ja està adaptat a pictogrames. https://youtu.be/YvxIr6-apTk

-SESSIÓ 2 y 3: Comencem a treballar el conte de forma expressiva, tornarem a contar el conte però ja fent preguntes als nostres alumnes. Com que considerem important donar-li suport al nostre llenguatge oral, podem imprimir les preguntes que farà la mestra quan es dirigisca a l’alumnat. Al següent link teniu les preguntes adaptades a pictogrames.
https://drive.google.com/open?id=1liZfmDKU4kDTLh23uNKniFZNvvyrWn1l

Si els nostres alumnes utilitzen un SAAC digital com ara una tablet, podran respondre a les nostres preguntes fent ús d’aquest. Però hi ha casos als que per el seu moment de desenvolupament comunicatiu encara pot ser que no conten amb tot el vocabulari necessari. Si açò fóra així, podem generar panells de resposta amb algunes aplicacions com ara el ARABOARD o amb qualsevol altra aplicació.
Una tècnica que també utilitzem als primers estadis de treball de resposta a preguntes és mostr-li a l’alumnat el pictograma de la categoria del SAAC a la que ha d’acudir per respondre.

-SESSIÓ 4: Treballarem els panells d’informació que estan descrits a l’apartat “Panells d’informació”  de ¿QUIEN? y el de ¿CÓMO ES? en aquest mateix document.Al links següents teniu un exemple del resultat final però l’objectius és que aquest panell el munten els alumnes. Podrem introduir tantes variacions com necessiten els nostre alumnat (grandària de les imatges, amb lletra, sense lletra, per a que repassen etc).

Material en Power Point:
https://drive.google.com/open?id=1VROTXVXq7MAKpxghTzy1R6QiWHxMe3JM

Material en PDF:
https://drive.google.com/open?id=1mSKMyOf2JQd4NyDmjHsuEwzqL2KYraaD

-SESSIÓ 5: Treballarem els panells d’informació que tenim descrits a l’apartat “Panells d’informació” de ¿DÓNDE? y ¿CÓMO PASÓ? De la mateixa manera que a la sessió anterior.
Material en Power Point:
https://drive.google.com/open?id=1VROTXVXq7MAKpxghTzy1R6QiWHxMe3JM

Material en PDF:
https://drive.google.com/open?id=1mSKMyOf2JQd4NyDmjHsuEwzqL2KYraaD

SESSIONS COMPLEMENTÀRIES:
Les tutores de l’aula podran fer altre tipus d’activitats curriculars que tinguen com a temàtica principal el conte d’Elmer. D’aquesta manera afavorim la transversalitat dels aprenentatges i la motivació dels nostres alumnes. A l’apartat “ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES” teniu alguns enllaços per descarregar materials relacionats.
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES 
Podrem fer a l’aula una sèrie d’activitats relacionades amb la temàtica general del nostre conte:
1.Activitats ambientació d’aula: 
-Portar elefants de casa i fer una exposició al corredor.
-Ambientem l’aula com si fora una selva durant un día per a que experimenten diferents sensacions relacionades amb diferents elements que ens traslladen a aquest context (tocar/olorar/escolar xespa, fulles mullades, flors etc).

2.Activitats d’alfabetització: 
-Decorem amb qualsevol tècnica plàstica la lletra E. https://drive.google.com/open?id=1r0qFxRlu8LIAnEofLmVJVnu6PwMfgk6v2. 
-Busquem la lletra E de plàstic a una safata amb material sensorial (espuma, sorra, aigua etc). 
-Amaguem diferents targetes amb la lletra E per l’aula i hem de trobar-les.
-Fitxa amb diferents vocals on treballarem ficar un gomet damunt de la lletra que busquem.https://drive.google.com/open?id=1mRzvqnx-mC0tvj59YYKoyijruerulh-8 
-Buscar la lleta E als noms dels companys de la classe. 
-A la taula de llum fem activitats de grafomotricitat per treballar la direccionalitat de la lletra E. 
-Ordenem les lletres per escriure el nom dels personatges. https://drive.google.com/open?id=1xIUr3xvE1rw5UoiSsiHoHazkb29cRzI3 

3.Activitats plàstiques:
-Fer màscares dels animals que apareixen al conte.
-Ens pintem la cara per a l’escena final de la festa d’elefants. 
-Fem un mural amb fotos de tot el treball realitzat.Altres
-Activitat “Tots som diferents i així ens estimem”. Per tal de treballar alguns dels valors que es tracten al conte, podem preparar de les nostres diferències com a individus. D’aquesta manera treballarem tant el valor del respecte, de la tolerància i l’amistat.
https://drive.google.com/open?id=1HQHD_pWn9gfN_tXSpknsnWjHfcSQxiEc 
MATERIALS PER CONTAR EL CONTE
Projector.
Reproductor de música.
Sons: Elefant,  Rises, Roncar,  Selva,   Trons-plutja
Boletes de paper de color gris.
Aigua en polvoritzador 

Deja un comentario